Nu har det blivit dags för din karaktär att få bygga sig ett eget hus. Ni kommer att få dra varsin lapp som visar vilken omkrets som visar på hur stort ditt hus/lägenhet kommer att vara.
Arbetsgång:
1.
Vi tittar på olika husritningar tillsammans och diskuterar gemensamt hur man ritar ett hus. Vi kommer också att prata kring begreppet area och titta på olika exempel på hur olika areor bestämmer storleken på ett hus.
2.
Du får en lapp med en given omkrets på hur stort ditt hus ska vara. Därefter ritar du upp ditt hus på ett centimeter rutat papper. En kvadratcentimeter på papperet motsvarar ett block i Minecraft. Du ska på din ritning markera var fönster och dörrar är i de olika rummen. Alla ska hus ska innehålla ett badrum, minst ett sovrum, ett kök, ett vardagsrum och en ingång med en hall. Tänk på att din karaktär ska få plats i alla rum. Tänk även på att det ska finnas utrymme så att det sedan går att möblera i de olika rummen.
3.
Du bestämmer hur många våningar ditt hus ska ha, men inte mer än tre våningar får ditt hus vara.
4.
När du har ritat upp ditt hus ska du sedan räkna ut den totala arean som ditt hus har.
5.
År 5-6 ska bygga upp ditt hus i Minecraft. Tänk på att alla rum ska finnas med i ditt hus.
År 4 ska bygga ett våningshus tillsammans med en kompis. Karaktärerna kommer sedan att bo på varsin våning i ert hus. Tänk på att bägge våningarna ska innehålla ett badrum, minst ett sovrum, ett kök, ett vardagsrum och en ingång med en hall.
Centralt innehåll:
Förmågan som vi arbetar med i denna uppgift är att räkna och kunna använda dig av en användbar metod för att bestämma en area när du ritar/skissar ditt hus.
Kunskapskrav:
Du kan på göra uträkningar i geometri och räkna ut area på ett ganska bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar ganska bra för att göra uträkningarna. Du testar på ett ganska bra sätt att lösa problem och gör enkla fysiska och digitala modeller. (E)
Du kan göra uträkningar i geometri och räkna ut area på ett bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar bra för att göra uträkningarna. Du testar på ett bra sätt att lösa problem och gör utvecklade fysiska och digitala modeller.(C)
Du kan på göra uträkningar i geometri och räkna ut area på ett mycket bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar mycket bra för att göra uträkningarna.Du testar på ett mycket bra sätt att lösa problem och gör välutvecklade fysiska och digitala modeller. (A)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar